Ik ben verliefd!! - Reisverslag uit Veli Lošinj, Kroatië van Elselien Sonnevijlle - WaarBenJij.nu Ik ben verliefd!! - Reisverslag uit Veli Lošinj, Kroatië van Elselien Sonnevijlle - WaarBenJij.nu

Ik ben verliefd!!

Door: Elselien

Blijf op de hoogte en volg Elselien

30 Juni 2010 | Kroatië, Veli Lošinj

Sommigen van jullie zullen nu tevreden glimlachen en denken een weddenschap gewonnen te hebben, maar nee, yo'n verliefdheid is het niet. Ik ben verliefd op de wondere wereld van Kroatië. Sinds vorige week dwaal ik hier rond en verwonder ik me over de pracht van het land en de inwoners.
Ik heb enkele dagen in Praag doorgebracht en een ontzettend goede tijd gehad. Samen met 200 andere Hollanders op het plein voetbal gekeken (eerst een concert van een shantykoor uit Vlaardingen gezien, met z'n allen 'het kleine caf'e aan de haven gezongen'), gebadmintond met twee russen in het park, per toeval de John Lennonwall ontdekt, bedekt met peacetekens, songteksten en John Lennonportretten, me weer verwonderd over de ontzettend mooie kathedraal van Praag en de geweldig mooie architectuur die de stad rijk is.
Na Praag reed ik naar Linz, waar ik ging couchsurfen. Bij de couchsurfers aangekomen stond het eten op tafel direct nadat ik mijn pak had uitgetrokken. Er waren nog twee couchsurfers uit Duitsland en met z'n vijven aten we, kletsten we en keken we een Duitse film. 's Ochtends stond het ontbijt op tafel en na een superservice vertrok ik richting het zuiden.
Gelukkig regende het bijna de hele dag, flink, en was ik na een uurtje al goed doorweekt. Ik reed door tot Zagreb, de hoofdstad van Kroatië. Heb weinig gezien van Oostenrijk en Slovenië, behalve veel bergen, tunnels, wolken, regen en tankstations.
In Zagreb trok ik het eerste hotel in dat ik yag, totaal verkleumd, en precies op dat moment brak aan de overkant van de straat een gigantische tak van de boom. Precies op tijd binnen, de storm brak nu echt los.
De volgende dag Zagreb doorgetrokken. en doorgereden naar Plitvice en omgeving. Een van de bekendste nationale parken van Kroatië. En wat was dat mooi! Wow! Waterval na waterval wonder na wonder. De foto's geven nog niet eens goed weer hoe mooi het was.
De volgende dag ben ik op aanraden van de pensionbaas naar nabijgelegen grotten gelopen. 12 KM door de bergen, supermooi, omgeven door niks dan bloemenvelden, bijtjes vlindertjes hagedisjes en drie automobilisten die me alledrie een lift aanboden. Maar nee, ik wilde lopen, mn schouders laten verbranden en vervolgens op plaats van bestemming beseffen dat ik eigenlijk niets om grotten geef. Heb een uur in de zon gelegen, genietend van het schouwspel van de zon en de wolken op de bergen voor me, en ben toen weer teruggelopen. Maar wow, wat een omgeving!
Volgende dag trok ik naar Kraljevice, bij Rijeka, om te gaan couchsurfen. Geweldige route onderweg!! Ontzettend genoten, niets dan dennebomen, bergen, de weg en ik. En een wesp, die onder mijn helm vloog en tussen mijn geyicht en vizier een beetje paniek begon te zaaien. Kreeg natuurlijk mijn vizier niet open en had enorm de neiging om mijn ogen dicht te knijpen, wat nou juist niet handig is met 80 km per uur, maar gelukkig zijn we er beide levend vanaf gekomen :).
Bij de couchsurfer aangekomen bleek dat ik twee dagen te vroeg was, mijn besef van tijd is compleet verdwenen, maar dat was geen enkel probleem. Peter en zijn moeder heetten me enorm welkom en het voelde alsof ik op bezoek was bij verre familie. Ik bleef 3 nachten ipv twee, liet me verwonderen over de prachtige omgeving daar, Peter bleek een fantastische gids, en ben zelfs op vissenjacht geweest met een harpoen met Peter. En het was raak!
Op aanraden van Peter zit ik nu op het te mooie eiland Lošinj, en leef ik in een droom. Gisteren heb ik het eiland overgestoken en langs de kust teruggelopen, vandaag ga ik met mijn nieuwe Oostenrijkse vrienden zwemmen en vanavond met het personeel van mijn stamkroeg en avondstrandwandeling maken.
Ik denk dat ik alvast voorzichtig op zoek ga naar een huis :)

  • 30 Juni 2010 - 11:14

    Vincent:

    Bah, dacht ik even 20euro te hebben verdient ;)

    Mooi verhaal Els en goede tip over Kroatië

    Ik ga trouwens eindelijk naar Mauritius! Deze maand nog als alles goed gaat

  • 30 Juni 2010 - 12:10

    Ronia:

    Dag lieve Els,

    Hopelijk worden Michiel en ik deze zomer net zo verliefd op Kroatie als jij nu bent. We houden ons aanbevolen voor een prive mail met alle tips en trucs, dus als je je verveelt...? ;) Goed om te horen dat het nog steeds goed met je gaat, en je het fijn hebt. Je maakt wel veel verschillende dingen mee door bij allerlei mensen te logeren zeg. Echt een goed idee, dat couchsurfen! Ik zal je wel missen zaterdag, op onze housewarming met badje en waterballonnen...

    Dikke kus, je schone zus.

  • 30 Juni 2010 - 12:24

    Sanne:

    Hahaha jij liet me schrikken! Goede titel, je had me te pakken. Waar ga je NL-Brazilie kijken? Ik hoor nu het WK lied van Shakira en ik ben er klaar voor!!!

  • 30 Juni 2010 - 16:05

    Kristien:

    aaah, daar ben je! Ik miste je al. Goed verhaal en doe maar een vakantiehuissie daaro! Dat lijkt me wel wat. In hoeveel dagen heb jij die stamkroeg tot stamkroeg uitgeroepen, hoeveel biertjes moet je daarvoor drinken? En leuk om te lezen dat je ook nog kunt lopen. Wespen, houd je buiten mijn zusjes helm dank u vriendelijk. Ze houdt zo ook van jullie...

    Geniet zuslief! dan geniet ik een stukkie mee...

    zuslief

  • 30 Juni 2010 - 18:26

    Hilde:

    Dagg Stoer nichtje

    vond dit echt een leuk stukje om te lezen! en dan maar zeggen dat amsterdam the place to be is;)Maar uhmm je komt toch nog wel terug, kroatie is wel heel erg ver.. Alhoewel familiedag in een grot me toch ook best leuk lijkt.
    Nou in ieder geval wou ik je gewoon even heeel veel plezier,zon,succes etc.. wensen!

    xxx Hilde

    ps: ik ben btw hard aan het sparen voor een zijspan;)

  • 30 Juni 2010 - 18:28

    Hilde:

    Er is trouwens net een wesp in mijn waterpijp gekropen, en hij deed de groeten..

  • 30 Juni 2010 - 19:48

    PaJa:

    Ha Els,
    wat een heerlijk ontspannen verhaal. Ik zag net dat de weg in Losinj zo'n beetje eindigt, dat moet werkelijk genieten zijn. Proficiat het bereiken van je 2e mijlpaal: het meest zuid-oostelijke stukje van je heel-veel-sterren-reis. Fijn dat het couchsurfen je zo goed bevalt. Enne ... hoe zit het met de kilometertjes? Geniet maar lekker verder, veel geluk!
    PaJa

  • 01 Juli 2010 - 08:56

    Elleke:

    Niceee.goeie tip he van mij die Plitvice meren!!? :D Ben blij dat je het de moeite waard vond haha :D Leukleuk!! Veel plezier en ik vind t keileuk om je stukjes te lezen!! Dan krijg ik ook alvast een beetje een vakantiegevoel....

  • 01 Juli 2010 - 09:28

    Anneke:

    Geweldig wat je allemaal meemaakt en dat je zo geniet!Nog heel veel plezier enne voorzichtig rijden!! groetjes
    (schildersmaatje van je moeder)

  • 02 Juli 2010 - 11:48

    Steffie:

    Wow Elselien, ik dacht nu krijgen we het n lekkere kerel. Maar ik merk echt dat je lekker back to basic bent en aan het ontdekken bent wat je zelf nu echt tof vind. Echt geweldig om te lezen!!

    Ik hoop dat je jezelf blijft verwonderen.

    Groetjes,
    Steffie

  • 04 Juli 2010 - 16:13

    Rolo:

    eeh elsje,l jij bent er weer lekker op uit aan het gaan zeg, ik vind kroatie ook geweldig. ik zit nu ibiza, tis hier prachtig, vanavond lekkier stappen, van de week waren we op mallorca, en volgende week gaan we naar lissabon denk ik. het is hier geweldig, hard werken maar heel gezellig met de crew en zo... mail je snel uitgebreid geniet van je reis x

  • 04 Juli 2010 - 20:35

    M+L:

    Hoi Elselien,
    Wat een heerlijk avontuur!
    Wij waren ruim 20 jaar geleden in Kroatie. We vonden het toen ook een schitterend land, de grillige kust, de bergen, het blauwe water, de stadjes, enz. Je vertelt het allemaal enthousiast. Elmer en ik waren zaterdag op de housewarming bij Michiel en Ronia, was gezellig. Hee, een mooie voortzetting van je reis!
    Groetjes, M+L

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kroatië, Veli Lošinj

Elselien

Mijn motor en ik gaan samen Europa verkennen. Wie we onderweg tegenkomen, wat we meemaken en waar de weg ons heenleidt, dat alles lees je hier!

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 7121
Totaal aantal bezoekers 37677

Voorgaande reizen:

15 September 2006 - 22 December 2006

Mijn eerste reis

14 Juni 2010 - 30 November -0001

Europa verkennen - just me and my bike

Landen bezocht: