Hapje Bratwurst of koude knie? - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Elselien Sonnevijlle - WaarBenJij.nu Hapje Bratwurst of koude knie? - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Elselien Sonnevijlle - WaarBenJij.nu

Hapje Bratwurst of koude knie?

Door: Elselien

Blijf op de hoogte en volg Elselien

18 Juni 2010 | Tsjechische Republiek, Praag

Ongelofelijk, ik ben al in Praag! Ik weet niet wie ik te danken heb ik dat ik al dit moois mee mag maken, al deze natuur, cultuur, alles mag zien, maar bedankt!

Maandag vertrok ik naar Mainz (DLD). Tot net over de grens ging alles goed, maar daar raakte ik de weg kwijt. Uiteindelijk ben ik toch maar de snelweg op gegaan, nadat ik een soort Bermudadriehoek van Brüggen, Vierssen en nog een dorpje bleef hangen. Ik kwam er niet weg en heb elk dorpje wel 3 keer gezien (Brüggen is wel aan te raden overigens :), supermooi, en lieve jongetjes die mijn motor een ‘cooles motorfarrad’ vinden ). Vanaf de snelweg was het een groot succes en in no time was ik in Mainz. In Mainz eindelijk Ben weer eens gezien na 5 jaar. Superleuk, alsof we elkaar elke week zagen! Hij gaf me een rondleiding door de stad, zeker de moeite waard om nog eens naartoe te gaan. Mainz heeft veel parken, daar vieren ze elke woensdag Mountain feest: de top van de week is bereikt, nu nog bergafwaarts naar het weekend! Count me in!
Dinsdag wilde ik van Mainz naar Nurnberg, en volgens Ben hoefde ik alleen de brug over en linksaf en zou ik dan vanzelf op de goede weg komen. Na weer uren dwalen besloot ik het maar op te geven en de snelweg naar Frankfurt te pakken, en vanaf daar maar verder te zien. Toen kwam probleem twee, de Ring van Frankfurt. Gelukkig heb ik die, na een rondje of 4, ook uitgevogeld en zat ik eindelijk op de goede weg. Ik heb me toen maar aan de snelweg gehouden, die kon ik nog enigszins volgen. In de Altstad van Nurnberg heb ik me verwonderd aan de prachtige gebouwen, pleinen, burchten die daar te zien zijn. Ik ging op een terrasje zitten tussen de schallende flatscreens die voetbalwedstrijden uitzenden (mooie combinatie, dat historische uitzicht en dat geschreeuw op de achtergrond) om wat te eten. De keuken was al dicht, dus ik kon alleen nog bratwurst of iets kouds krijgen. Wat ze dan voor kouds had? Koude knie. Ik twijfelde zeer of ik het goed had verstaan maar toen Heidi in haar jodelpakje op één been stond te hupsen om zo haar knie aan te kunnen wijzen ging ik ervan uit dat ze toch echt ‘Koude Knie’ had gezegd. Bratwurst of Koude Knie. Bratwurst, dan maar. Ik wil niet eens denken waar koude knie naar smaakt.
Na Nurnberg ben ik vertrokken naar Pilzen. Ook in Nurnberg ben ik vijf rondjes gereden (ik heb ze geteld!) voor ik op de goede weg kwam, het lijkt een mooie traditie te worden. Ik ben vervolgens maar meteen de snelweg op gegaan en heb de binnendoorwegen maar even gelaten voor wat het is. Voor ik het doorhad was ik in Tsjechië en ineens in Pilzen. In mijn herinnering was Pilzen een schattig dorpje met één straat, waar de pils vandaan komt. Maar nu bleek toch echt dat die iets achterhaald was. Pilzen was enorm. Pilzen had een prachtig historisch centrum, een gigantisch modern centrum en had mooie gebouwen. Ik vond een pension buiten de stad. De eigenaar was onder de indruk van mijn motor, of meer ein mädchen auf ein motor, en nam me mee naar zijn garage. Daar stond een prachtige motor uit 1925, zijn trots! Ook nog drie ouderwetse sportwagentjes uit de jaren 40. Met handen en voeten deelden we onze passie voor motoren. In Tsjechië is de euro nog niet helemaal geïntegreerd. Soms kan je ermee betalen, soms mag je ermee betalen, soms kan je er niet mee betalen, soms alleen gepast, soms helemaal niet. Toen ik wilde eten ’s avonds in Pilzen wilde ik vragen of het kon maar 3 man personeel had geen idee waar ik het over had. Uiteindelijk haalde ik mijn geld tevoorschijn en stak vragend mijn duim omhoog. De barman lachte en stak zijn duim omhoog, waarop ik mijn duim ook weer omhoog stak. Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?!

Vanuit Pilzen vertrok ik, gisterenochtend, naar Praag. Ik had een gedetailleerde kaart van Tsjechië dus is het me eindelijk gelukt om zonder de snelweg naar een nieuwe stad te rijden. En dat was genieten! Prachtige route, mooi landschap, mooie dorpjes, mooie levenstaferelen, vrachtwagenchauffeurs die hun wagen half de berm in duwen en je erlangs wuiven, vrachtwagenchauffeurs die hun lading niet afdekken waardoor je bijna 20 liter teer over je motor heen krijgt bij een plotselinge rem, heerlijk. Ik heb anderhalf uur lang (het was een korte tocht) met een glimlach van oor tot oor en bijna tranen in mijn ogen gereden. This is it. Totdat ik op de ring van Praag kwam, en er ineens een 4-baansweg ontstond, van alle kanten reclameborden naar me schreeuwden en ik geen enkel verkeersbord begreep behalve iets wat op centrum leek. In het centrum aangekomen besefte ik dat ik best wel nodig moest tanken dus weer het centrum uit moest, smart thinking. Uiteindelijk via een andere route weer het centrum in gegaan, en met de motor aan de Karlsbrug besefte ik toch wel hoe inmens gelukkig ik was. Dat ik hier kon staan, met mijn motor, is toch haast te mooi om waar te zijn..

Een mooi eind voor de weblog, maar ik wil jullie toch nog even meegeven dat ik tijdens het typen ervan, in mijn hostel, mijn eerste huwelijksaanzoek heb gekregen! (in deze reis). Naast mij zat een Italiaan, we raakten aan de praat en toen ik vertelde wat ik hier deed, verder nog ging doen en hoe stelde hij zich direct voor als mijn verloofde. Dus pap, mam, voortaan kunnen jullie me in Milaan komen bezoeken!

  • 18 Juni 2010 - 10:52

    Hans En Corrie:

    Leuk om van je te horen vanuit Praag, Elselien.
    Luister op de Karlsbrug naar de Originalni Prazsky Synkopicky Orchestr ( = Original Prague Syncopated Orchestra ) ( als ze daar tenminste staan) en geniet van hun (oude) muziek.

    Hans en Corrie

  • 18 Juni 2010 - 11:40

    Sanne:

    You go girl! Geniet van de heerlijke vrijheid.

  • 18 Juni 2010 - 11:46

    Ronia:

    Waar duimen al niet goed voor zijn he Els...en knieen, hahaha! Maak je borst maar nat voor alle huwelijksaanzoeken die nog komen gaan. Ik denk aan jou, kus van Roon.

  • 18 Juni 2010 - 12:05

    Elleke:

    Leukleuk!! Het klinkt echt harstikke fijn en idyllisch allemaal... :D
    mooie foto's ook! Tsjechie is ook zooo leuk :D:D
    *Jaloers!"*

    Veel plezier nog!! XX El

  • 18 Juni 2010 - 18:10

    Maaike:

    Wat een heerlijke blog, ik glimlach met je mee! Je maakt me wel jaloers ;-) ... heel veel plezier nog, geniet lekker verder!!

    Besito

  • 18 Juni 2010 - 19:25

    Sabien:

    Ha Elselien,
    Wow,je bent echt op pad nu,geweldig!
    Heb erg moeten lachen om de extra rondjes die je her en der gereden hebt.(erg herkenbaar ;-) )
    Je schrijft erg enthousiast over je grote avontuur en ik wens je heel veel plezier.
    Pas goed op jezelf en ga vooral heeeeel erg genieten van alles wat op je pad komt!
    Liefs,Sabien

  • 18 Juni 2010 - 19:59

    Arianne:

    OOh elselien Zo leuk dit :D
    ik ga elke keer je blog lezen :D ik vind het zo stoer van je. .. als je ooit nog zoiets gaat doen dan zou ik echt met je mee gaan ! Nou ik wacht op je volgende verhaal :D heel veel succes , niet te veel rondjes rijden en geniet er van !! en pas op jezelf natuurlijk
    veel LIefs
    je NIchtje Arri:Dxxx

  • 18 Juni 2010 - 20:21

    PaMa:

    Hoi Els,
    wat goed, zo'n leuk verslag. Maar bovenal: prima dat je na al die rondjes (en wij maar denken dat jij één grote ronde wilde maken) nu in Praag bent. We hopen dat dit een voorbode is voor een fantastische tijd! Geniet lekker van Praag en dan 'on the road again'. We zijn erg benieuwd naar de volgende ronde van eh ...
    Veel liefs,
    PaMa

  • 18 Juni 2010 - 21:35

    Kristien:

    sista! wat heerlijk jou zo gelukkig te horen! ik ben blij! ik geniet een beetje mee! ik hoop dat het nog lang zo heerlijk blijft! en ik zou die aanzoeken maar vast gaan turven als ik jou was...

  • 20 Juni 2010 - 07:38

    Vincent:

    Klinkt allemaal erg gaaf Els.

    Have fun!

  • 20 Juni 2010 - 14:28

    M+L:

    Hoi Elselien,
    Wat een avontuur beleef jij joh! Je geniet er duidelijk van. Knap dat je toch steeds je einddoel vindt (na wat extra kilometers). Vraagje: krijg jij iets mee van de voetbalgekte?
    Hee, groetjes van ons!

  • 21 Juni 2010 - 19:36

    Steffie:

    You go girl!!!

    Ben benieuwd naar je nieuwe blog.

    Greetzz

  • 22 Juni 2010 - 07:24

    Wim:

    Ha nichtje! Wat leuk om je zo enthousiast te zien (lees: lezen)! Inmiddels heb je Praag alweer achter je gelaten, denk ik en ben je op weg naar of al in Kroatië? Vind het erg leuk om je belevenissen te lezen. Hou je koppie erbij en verder vooral: geniet van alles!

    Groetjes, Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Elselien

Mijn motor en ik gaan samen Europa verkennen. Wie we onderweg tegenkomen, wat we meemaken en waar de weg ons heenleidt, dat alles lees je hier!

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 3837
Totaal aantal bezoekers 37680

Voorgaande reizen:

15 September 2006 - 22 December 2006

Mijn eerste reis

14 Juni 2010 - 30 November -0001

Europa verkennen - just me and my bike

Landen bezocht: